loading...

احترام به افكار ديگران در مدرسه

پرسش مهر18

بازدید : 192
11 زمان : 1399:2

به گزارش جام جم آنلاين از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني روز شنبه در اين مراسم كه در هنرستان دخترانه شهيد مدرس در تهران برگزار شد، اين پرسش را به عنوان پرسش مهر امسال مطرح كرد كه چگونه بايد درمحيط مدرسه تحمل و احترام به افكار ديگران و اخلاق و ادب را تمرين كنيم؟

وي در ابتداي سخنان خود آيين بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصلي 97-96 و تقارن آن را با پيام ايثارگري امام حسين(ع) و ياران وفادارش گرامي داشت و شروع دوره جديد از فعاليت و تلاش در عرصه آموزش و پرورش را به دانش‌آموزان، معلمان و همه تلاشگران وزارتخانه كليدي آموزش و پرورش تبريك گفت.

رييس جمهور با بيان اينكه نواختن زنگ آغاز سال تحصيلي، شروع حركت به سوي پله‌اي جديد است، اضافه كرد: اگر 12 سال تحصيلي را 12 پله براي پيشرفت در نظر بگيريم، به معناي آن است كه پس از پيمودن پله دوازدهم به سطحي از توانمندي و برخورداري از دانش برسيم كه براي ورود به عرصه فعاليت ، كار و تلاش در اجتماع آماده باشيم.

روحاني اضافه كرد: ممكن است مسير و ايام تحصيل براي برخي از دانش‌آموزان ما با سختي‌هايي همراه باشد، اما قطعاً وقتي پس از پايان دوران تحصيل به اين ايام نگاه كنيد، خواهد ديد كه جزو بهترين روزهاي زندگي شما بوده است.

رييس قوه مجريه اظهار داشت: براي اينكه در آينده احسا بهتري نسبت به دوران تحصيل خود داشته باشيم و احساس كنيم كه با پايان تحصيلات شرايط مناسب‌تري براي حضور مؤثر و سازنده در جامعه داريم، لازم است مقدماتي در دوران تحصيل و مدرسه فراهم شود كه اين مقدمات از فضا و محيط تحصيلي تا رفتار مسئولين مدارس و همكلاسي‌ها و نوع رفتار والدين و دانش‌آموزان را شامل مي‌شود و در سال‌هاي اخير، چگونگي مواجهه ما با فضاي مجازي نيز به اين مؤلفه‌ها افزوده شده است.

وي تصريح كرد: رابطه معلم با دانش‌آموزان و دانش‌آموزان با يكسديگر در چگونگي تربيت آنان در دوران تحصيل بسيار مؤثر است. اگر محيط مدرسه محيط امني نباشد و دانش‌آموز از رفتار همكلاسي‌هاي خود آزار ببيند، اگر دانش و استعداد بيشتر دانش‌آموزي مايه فخر او به دانش‌آموزان ديگر شود، اگر شكل و قيافه يا لحن و لهجه و نوع راه رفتن و رفتار دانش‌آموزي مايه تمسخر او شود، نتيجه آن مي‌شود كه اين دانش‌آموز تحت فشار روحي قرار گيرد و كلاس درس براي او امن نباشد و در چنين شرايطي رفتار نامناسب معلم و احياناً محيط عمومي جامعه و خانواده نيز اين ناامني را براي دانش‌آموز مضاعف مي‌كند و در اين شرايط درس خواندن براي دانش‌آموز بسيار سخت و رنج‌آور خواهد بود.

رييس جمهور با اشاره به اينكه امروز نوجوانان و جوانان دانش‌آموز و دانشجوي ما موفقيت‌هاي زيادي در عرصه‌هاي مختلف علمي در جهان كسب كرده‌اند، خاطرنشان كرد: با اين وجود وقتي به آنچه در صد سال اخير، نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم كه نقائصي در عملكرد ما وجود دارد و نتوانسته‌ايم از منابع و سرمايه‌هايمان به بهترين نحو استفاده كنيم.

روحاني ادامه داد: امروز اگر دانش‌آموز داراي 12 سال تحصيل ما را و با يك دانش‌آموز كشور پيشرفته كه او هم 12 سال تحصيل كرده، كنار هم قرار دهيم، مي‌بينيم كه داشته‌هاي او بيشتر از دانش‌آموز ماست چرا كه در مدارس ما بيشتر بر حفظيات تكيه شده است تا پرورش خلاقيت‌ها و كسب مهارت‌ها.

رييس جمهور گفت: اگر در كتب درسي ما نيز به جاي ارائه صرف حفظيات در ذهن دانش‌آموزان، سوال ايجاد شود، قطعاً دانش‌آموزان پيدا مي‌شوند كه شايد به اين سوالات پاسخي ديگر و حتي بهتر از پاسخ مؤلفان كتب درسي بدهند.مؤلفان كتب درسي ما بايد اين نكته را باور كنند كه شايد برخي از دانش‌آموزان با ذهن‌هاي خلاق بتوانند پاسخ‌هاي بهتري به برخي سوالات درسي بدهند و با طرح سوال در ذهن آنها و جمع‌آوري پاسخ‌هاي جديد از دانش‌آموزان خلاق، كتب درسي سال‌هاي آينده را براساس اين پرسش و پاسخ‌هاي جديد تأليف كنند تا خلاقيت بيش از پيش در ذهن جوانان و نوجوانان كشورمان زنده شود.

وي افزود: بايد به گونه‌اي عمل كنيم كه پس از 12 سال دانش‌آموز ما به جاي اينكه يك برگه كاغذ به عنوان مدرك دريافت كند، مهارت عملي كسب كرده باشد و حداقل در يك رشته مهارت و علاقه كافي براي اشتغال به كار داشته باشد.

رييس جمهور اظهار داشت: اولين درخواست من آقاي بطحايي حتي قبل از معرفي ايشان به عنوان وزير به مجلس اين بود كه نظام آموزشي ما به گونه‌اي اصلاح شود كه دانش‌آموز فارغ‌التحصيل از دوره دوازده ساله تحصيلات ابتدايي و متوسطه حداقل يك كار و مهارت آموخته باشد تا اگر نخواست وارد دانشگاه شود، بتواند وارد بازار كار شود.

روحاني با بيان اينكه اصلاح نظام آموزشي بر اين اساس وظيفه همه معلمان، مسئولان آموزشي، مؤلفان كتب درسي و ديگر مسئولان كشور است، اظهارداشت: شايد اين انتقاد من مقداري تند باشد، اما اگر نگاهي به كتب درسي دوران مدرسه امثال بنده در دهه‌هاي 30 و 40 بيندازيم، غير از جلد و عكس و تغييرات شكلي مختصر، محتواي اين كتب با كتب درسي امروز تفاوت چنداني ندارد.

رييس قوه مجريه ادامه داد: ما بايد دانش‌آموز امروز را براي 12 سال بعد تربيت كنيم نه حتي براي امروز در حالي كه نظام تحصيلي و كتب آموزشي امروز ما دانش‌آموزان را حتي براي امروز تربيت نمي‌كنند بلكه آنان را براي ديروز تربيت مي‌كنند. از همه تلاش‌ها و زحماتي كه براي تحصيل و تربيت دانش‌آموزان كشور كشيده مي‌شود صميمانه و خالصانه سپاسگزاري مي‌كنم اما بايد قبول كنيم كه اين تلاش‌ها نياز به تحول اساسي دارند.

وي با طرح اين سوال كه آيا جواناني كه از مدارس ما فارغ‌التحصيل مي‌شوند افرادي مسئول، ماهر، خلاق و علاقمند به كار و تلاش در نتيجه آموزش‌هاي ارايه شده به آنان در مدرسه هستند يا جواناني كه مقداري مطلب حفظ كرده اند كه در اثر گذر زمان از ياد خواهند رفت، تصريح كرد: خواهش من و آنچه به عنوان سوال مهر امسال طرح خواهم كرد، اين است كه محيط مدارس و محيط آموزش را محيط تحمل نظرات و انديشه‌هاي مختلف و متفاوت قرار دهيم، تا جواناني تربيت كنيم كه بهتر و بيشتر در خدمت تعالي كشور باشند.

رييس جمهور خاطر نشان كرد: اگر به حرف و نظر كسي خنديديم و يا آن را مسخره كرديم، ‌يعني تحمل نظرات و افكار ديگران را نداريم در حالي كه تحمل نظر مخالف يكي از شروط اصلي ايجاد فضاي مناسب براي پرورش ذهن‌هاي خلاق است. اگر از پاسخ و نظر متفاوت دانش‌آموز در مدرسه استقبال شد او براي بروز خلاقيتش جرأت مي‌يابد و تشويق مي‌شود و محيط مدرسه محيط احترام به خلاقيت، اخلاق و ادب مي‌شود.

روحاني گفت: سوال مهر امسال اين است كه «چگونه محيط مدرسه را به محيط تحمل افكار ديگران و احترام به نظرات مختلف و اخلاق و ادب تبديل كنيم و چگونه و با چه سبكي ارتقاء اخلاق و ادب و كسب توان تحمل بالاتر را تمرين كنيم؟»

رييس جمهور با اشاره به سخني از حضرت علي(ع)، اظهار داشت: امام علي (ع) تأكيد دارند كه «ندانستن و سوال كردن عيب نيست و پرسيدن چه بسا كه حسن است» و بايد بر پايه صبر و تحمل پرسشگري را به نحو شايسته پرورش داده و به آن پاسخ مناسب دهيم كه اگر محيط مدارس اينگونه شود، افرادي عالم‌تر، انديشمندتر،‌خلاق‌تر،‌ ماهرتر و علاقمندتر به فعاليت و تلاش در جامعه تربيت خواهند شد.

وي همچنين تأكيد كرد: لازم است از فرصت و فضاي مدارس براي يادگيري چگونگي استفاده مناسب از فضاي مجازي استفاده كنيم چرا كه فضاي مجازي تيغ دو لبه‌اي است كه مي‌تواند زندگي ما را نابود كند و هم ما را در مسير رشد و تعالي قرار دهد. در پايان بار ديگر با اشاره به تقارن ماه محرم و ايام فداكاري و ايثار حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) با آغاز سال تحصيلي تصريح كرد: اين تقارن را به فال نيك مي‌گيريم و اميدواريم مدارس ما جواناني تربيت كنند كه حاضر باشند با درس گرفتن از امام حسين(ع) و يارانش در راه آرمان و كشورشان ايثار و فداكاري كنند.

وزير آموزش و پرورش نيز در اين مراسم و پيش از سخنان رييس جمهور با اشاره به اينكه هنوز تا تبديل مدارس به عرصه پرورش خلاقيت فاصله داريم، گفت: متأسفانه تمركز اداري و ساختاري آموزش و پرورش مسير اجراي برنامه‌هاي اصلاحي آموزشي و پرورشي را كند كرده است و بهره‌وري نظام آموزشي همچنان پايين است.

سيد محمد بطحايي اصلاح آموزشي و پرورشي كشور را اولين برنامه وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم عنوان كرد و اظهار داشت: قطعاً استفاده از فناوري‌هاي جديد براي ارتقاء شاخص‌هاي مديريتي در اين عرصه مد نظر خواهد بود و در كنار آن اختيارات لازم براي اداره واحدهاي آموزشي در محور شناسايي و رفع مشكلات با تفويض اختيارات لازم پيگيري خواهد شد.

همه ي مردم همواره در عقايد، ديدگاهها و نظرات خود با ديگران متفاوت هستند و هيچ كس مثل ديگري نيست. امّا اين دليل نمي شود قادر به تعامل و ارتباط با ديگران نباشيم. در اينجا به شرح نكاتي مي پردازيم تا با رعايت آنها بتوانيم براحتي به عقايد ديگران احترام بگذاريم و خود را با آنها وقف دهيم.

نكات لازم:

  • روشن بيني
  • احترام
  • درك

گام اوّل:

هرچه قدر هم كه به صحّت گفته خود اطمينان داريد، قبل از اينكه حرفي بزنيد، خوب فكر كنيد. اگر احساس مي كنيد هيچ نقطه مشتركي از نظر فكري با نفر مقابل خود نداريد، بازهم در نهايت ادب و متانت تعامل كنيد.

گام دوّم:

سعي كنيد با وي همفكري كنيد يا حدّاقل به نوعي وانمود كنيد كه او را درك مي كنيد. خود را جاي ديگري بگذاريد. با خود بگوييد: “اگر من افكار او را داشتم، زندگي و دنياي من چه فرقي داشت و چطور بود؟”، با اداي اين جمله در ذهن خود، مي توانيد افكار، احساسات و اعمال وي را بهتر درك كنيد.

گام سوّم:

از انتقاد و سرزنش در مورد باورهاي قلبي و عقايد ديگران خودداري كنيد. اين كار نه تنها باعث از دست دادن دوستان شما مي شود بلكه منجر به خصومت نيز خواهد شد. اگر به باورهاي مذهبي كه سالها در درون وي ريشه گرفته است، توهين كنيد و آنها را بي معني بدانيد، ديگر انتظار هيچ رابطه دوطرفه يا تفاهم را نداشته باشيد. مهّم نيست چقدر آن عقايد را باور داريد، تنها با درك حدّاقل ظاهري مي توانيد بجاي ايجاد ديوار و فاصله، پلي ارتباطي بسازيد.

گام چهارم:

عقايد خود را به ديگران تحميل نكنيد، اگر در مورد باورهاي خود، قصد متقاعد كردن فردي را داريد، مي توانيد با روشي مسالمت آميز شروع كنيد. انتظار پيروي وي از خودتان را نداشته باشيد، او هم به عنوان يك انسان متفاوت از شما، حق انتخاب دارد. شايد به مرور زمان، با شما هم عقيده شود.

گام پنجم :

هر انساني، تحت يك فرهنگ خاصّ و ويژگيهاي ذاتي متفاوت، رشد كرده است. بنابراين منطقي نيست كه در همان ابتدا، براحتي ديگر فرهنگ ها، عقايد مذهبي، باورها، ارزشها، سنت ها، قوانين، منش زندگي و…را قبول كند يا حدّاقل واكنشي نشان ندهد و نمي تواند اين تفاوتها را در ذهن خود درك كند، در مقابل او نيز، نياز به اين دارد كه ديگران نيز عقايد و باورهاي وي را لااقل بشنوند و بدانند. در سايه ي احترام، هر دو طرف مي توانند هوّيت هاي خود را نمايان كنند.

گام ششم:

بدون اظهار مخالفت و جبهه گيري، نظرات ديگران را گوش دهيد، اين خود بهترين روش براي اداي احترام است، البته كه مجبور به پذيرش باورها و نظرات ديگران نيستيد، امّا به ياد داشته باشيد، در اين حال شايد واقعاً نكته يا روشي جديد براي رسيدن به درجه اي بالاتر در زندگي، كسب كنيد.

منبع:مردمان



porseshe96mehr.blog.ir

روحاني اضافه كرد: ممكن است مسير و ايام تحصيل براي برخي از دانش‌آموزان ما با سختي‌هايي همراه باشد، اما قطعاً وقتي پس از پايان دوران تحصيل به اين ايام نگاه كنيد، خواهد ديد كه جزو بهترين روزهاي زندگي شما بوده است.

رييس قوه مجريه اظهار داشت: براي اينكه در آينده احسا بهتري نسبت به دوران تحصيل خود داشته باشيم و احساس كنيم كه با پايان تحصيلات شرايط مناسب‌تري براي حضور مؤثر و سازنده در جامعه داريم، لازم است مقدماتي در دوران تحصيل و مدرسه فراهم شود كه اين مقدمات از فضا و محيط تحصيلي تا رفتار مسئولين مدارس و همكلاسي‌ها و نوع رفتار والدين و دانش‌آموزان را شامل مي‌شود و در سال‌هاي اخير، چگونگي مواجهه ما با فضاي مجازي نيز به اين مؤلفه‌ها افزوده شده است.

وي تصريح كرد: رابطه معلم با دانش‌آموزان و دانش‌آموزان با يكسديگر در چگونگي تربيت آنان در دوران تحصيل بسيار مؤثر است. اگر محيط مدرسه محيط امني نباشد و دانش‌آموز از رفتار همكلاسي‌هاي خود آزار ببيند، اگر دانش و استعداد بيشتر دانش‌آموزي مايه فخر او به دانش‌آموزان ديگر شود، اگر شكل و قيافه يا لحن و لهجه و نوع راه رفتن و رفتار دانش‌آموزي مايه تمسخر او شود، نتيجه آن مي‌شود كه اين دانش‌آموز تحت فشار روحي قرار گيرد و كلاس درس براي او امن نباشد و در چنين شرايطي رفتار نامناسب معلم و احياناً محيط عمومي جامعه و خانواده نيز اين ناامني را براي دانش‌آموز مضاعف مي‌كند و در اين شرايط درس خواندن براي دانش‌آموز بسيار سخت و رنج‌آور خواهد بود.

رييس جمهور با اشاره به اينكه امروز نوجوانان و جوانان دانش‌آموز و دانشجوي ما موفقيت‌هاي زيادي در عرصه‌هاي مختلف علمي در جهان كسب كرده‌اند، خاطرنشان كرد: با اين وجود وقتي به آنچه در صد سال اخير، نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم كه نقائصي در عملكرد ما وجود دارد و نتوانسته‌ايم از منابع و سرمايه‌هايمان به بهترين نحو استفاده كنيم.

روحاني ادامه داد: امروز اگر دانش‌آموز داراي 12 سال تحصيل ما را و با يك دانش‌آموز كشور پيشرفته كه او هم 12 سال تحصيل كرده، كنار هم قرار دهيم، مي‌بينيم كه داشته‌هاي او بيشتر از دانش‌آموز ماست چرا كه در مدارس ما بيشتر بر حفظيات تكيه شده است تا پرورش خلاقيت‌ها و كسب مهارت‌ها.

رييس جمهور گفت: اگر در كتب درسي ما نيز به جاي ارائه صرف حفظيات در ذهن دانش‌آموزان، سوال ايجاد شود، قطعاً دانش‌آموزان پيدا مي‌شوند كه شايد به اين سوالات پاسخي ديگر و حتي بهتر از پاسخ مؤلفان كتب درسي بدهند.مؤلفان كتب درسي ما بايد اين نكته را باور كنند كه شايد برخي از دانش‌آموزان با ذهن‌هاي خلاق بتوانند پاسخ‌هاي بهتري به برخي سوالات درسي بدهند و با طرح سوال در ذهن آنها و جمع‌آوري پاسخ‌هاي جديد از دانش‌آموزان خلاق، كتب درسي سال‌هاي آينده را براساس اين پرسش و پاسخ‌هاي جديد تأليف كنند تا خلاقيت بيش از پيش در ذهن جوانان و نوجوانان كشورمان زنده شود.

وي افزود: بايد به گونه‌اي عمل كنيم كه پس از 12 سال دانش‌آموز ما به جاي اينكه يك برگه كاغذ به عنوان مدرك دريافت كند، مهارت عملي كسب كرده باشد و حداقل در يك رشته مهارت و علاقه كافي براي اشتغال به كار داشته باشد.

رييس جمهور اظهار داشت: اولين درخواست من آقاي بطحايي حتي قبل از معرفي ايشان به عنوان وزير به مجلس اين بود كه نظام آموزشي ما به گونه‌اي اصلاح شود كه دانش‌آموز فارغ‌التحصيل از دوره دوازده ساله تحصيلات ابتدايي و متوسطه حداقل يك كار و مهارت آموخته باشد تا اگر نخواست وارد دانشگاه شود، بتواند وارد بازار كار شود.

روحاني با بيان اينكه اصلاح نظام آموزشي بر اين اساس وظيفه همه معلمان، مسئولان آموزشي، مؤلفان كتب درسي و ديگر مسئولان كشور است، اظهارداشت: شايد اين انتقاد من مقداري تند باشد، اما اگر نگاهي به كتب درسي دوران مدرسه امثال بنده در دهه‌هاي 30 و 40 بيندازيم، غير از جلد و عكس و تغييرات شكلي مختصر، محتواي اين كتب با كتب درسي امروز تفاوت چنداني ندارد.

رييس قوه مجريه ادامه داد: ما بايد دانش‌آموز امروز را براي 12 سال بعد تربيت كنيم نه حتي براي امروز در حالي كه نظام تحصيلي و كتب آموزشي امروز ما دانش‌آموزان را حتي براي امروز تربيت نمي‌كنند بلكه آنان را براي ديروز تربيت مي‌كنند. از همه تلاش‌ها و زحماتي كه براي تحصيل و تربيت دانش‌آموزان كشور كشيده مي‌شود صميمانه و خالصانه سپاسگزاري مي‌كنم اما بايد قبول كنيم كه اين تلاش‌ها نياز به تحول اساسي دارند.

وي با طرح اين سوال كه آيا جواناني كه از مدارس ما فارغ‌التحصيل مي‌شوند افرادي مسئول، ماهر، خلاق و علاقمند به كار و تلاش در نتيجه آموزش‌هاي ارايه شده به آنان در مدرسه هستند يا جواناني كه مقداري مطلب حفظ كرده اند كه در اثر گذر زمان از ياد خواهند رفت، تصريح كرد: خواهش من و آنچه به عنوان سوال مهر امسال طرح خواهم كرد، اين است كه محيط مدارس و محيط آموزش را محيط تحمل نظرات و انديشه‌هاي مختلف و متفاوت قرار دهيم، تا جواناني تربيت كنيم كه بهتر و بيشتر در خدمت تعالي كشور باشند.

رييس جمهور خاطر نشان كرد: اگر به حرف و نظر كسي خنديديم و يا آن را مسخره كرديم، ‌يعني تحمل نظرات و افكار ديگران را نداريم در حالي كه تحمل نظر مخالف يكي از شروط اصلي ايجاد فضاي مناسب براي پرورش ذهن‌هاي خلاق است. اگر از پاسخ و نظر متفاوت دانش‌آموز در مدرسه استقبال شد او براي بروز خلاقيتش جرأت مي‌يابد و تشويق مي‌شود و محيط مدرسه محيط احترام به خلاقيت، اخلاق و ادب مي‌شود.

روحاني گفت: سوال مهر امسال اين است كه «چگونه محيط مدرسه را به محيط تحمل افكار ديگران و احترام به نظرات مختلف و اخلاق و ادب تبديل كنيم و چگونه و با چه سبكي ارتقاء اخلاق و ادب و كسب توان تحمل بالاتر را تمرين كنيم؟»

رييس جمهور با اشاره به سخني از حضرت علي(ع)، اظهار داشت: امام علي (ع) تأكيد دارند كه «ندانستن و سوال كردن عيب نيست و پرسيدن چه بسا كه حسن است» و بايد بر پايه صبر و تحمل پرسشگري را به نحو شايسته پرورش داده و به آن پاسخ مناسب دهيم كه اگر محيط مدارس اينگونه شود، افرادي عالم‌تر، انديشمندتر،‌خلاق‌تر،‌ ماهرتر و علاقمندتر به فعاليت و تلاش در جامعه تربيت خواهند شد.

وي همچنين تأكيد كرد: لازم است از فرصت و فضاي مدارس براي يادگيري چگونگي استفاده مناسب از فضاي مجازي استفاده كنيم چرا كه فضاي مجازي تيغ دو لبه‌اي است كه مي‌تواند زندگي ما را نابود كند و هم ما را در مسير رشد و تعالي قرار دهد. در پايان بار ديگر با اشاره به تقارن ماه محرم و ايام فداكاري و ايثار حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) با آغاز سال تحصيلي تصريح كرد: اين تقارن را به فال نيك مي‌گيريم و اميدواريم مدارس ما جواناني تربيت كنند كه حاضر باشند با درس گرفتن از امام حسين(ع) و يارانش در راه آرمان و كشورشان ايثار و فداكاري كنند.

وزير آموزش و پرورش نيز در اين مراسم و پيش از سخنان رييس جمهور با اشاره به اينكه هنوز تا تبديل مدارس به عرصه پرورش خلاقيت فاصله داريم، گفت: متأسفانه تمركز اداري و ساختاري آموزش و پرورش مسير اجراي برنامه‌هاي اصلاحي آموزشي و پرورشي را كند كرده است و بهره‌وري نظام آموزشي همچنان پايين است.

سيد محمد بطحايي اصلاح آموزشي و پرورشي كشور را اولين برنامه وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم عنوان كرد و اظهار داشت: قطعاً استفاده از فناوري‌هاي جديد براي ارتقاء شاخص‌هاي مديريتي در اين عرصه مد نظر خواهد بود و در كنار آن اختيارات لازم براي اداره واحدهاي آموزشي در محور شناسايي و رفع مشكلات با تفويض اختيارات لازم پيگيري خواهد شد.

برچسب ها پرسش مهر18 ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 2
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 4
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5
  • بازدید ماه : 47
  • بازدید سال : 237
  • بازدید کلی : 3336
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی